بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام علی أشرف المرسلین نبینا محمد وعلى آله وصحبه وسلم.

خواهر مسلمان! چه کسی تو را به حجاب امر نموده است؟

تا این مقاله را نخوانده ای هرگز تعجب مکن:

دانشجوی دختری از یکی از دوستانش خواست تا برای مناقشه رساله فوق لیسانس که در حضور استادان مرد انجام میشد با او وارد جلسه امتحان شود اما دوست او جواب داد: «فلانی آیا نمیدانی که در قرن بیستم زندگی میکنیم»؟!!

  # خانم پزشکی در یکی از بیمارستانها هنگامی که لباس پزشکی بتن کرد, از لباس حیا عریان شد, و با کشف رخسار و موی سر و کوتاه کردن دامن به این شکل جدید خوش آمد کفت: گویا اینکه از ضروریات شغل پزشکی این است که زن دین خود را بدور انداخته و لباس حیا و عفت را از تن بدر آورد.

# به دیدار بعضی از نزدیکان خود رفتم، آنان از کسانی بودند که حشمت و ستر و حجاب خود را حفظ می کردند. اما بیکباره راننده همانند یکی از افراد خانواده به اتاق وارد شد. و آنان نیز هیچ عکس العملی از خود نشان ندادند انگار راننده نیز عضوی از افراد آنها است.

خواهر من!

آیا فکر می کنی که این زنان می دانند چرا حجاب به تن کرده اند؟ واقع حال آنان بر این مسئله دلالت می کند که آنها بر حجاب به عنوان عادتی از عادات مجتمع می نگرند که آن را از مادر با حجاب خود به ارث برده، و در پوشیدن آن به اوامر پدرانشان که آنان را حجاب دستور می دهند گردن نهاده اند. و می پندارند که حجاب رسم و عادتی دیرینه است که باید بر حفظ آن کوشید.

آیا این زن هرگز از خود سؤال کرده است که چرا و در اطاعت از چه کسی حجاب به تن کرده است؟

پس بگذارید خودمان جواب این سؤال را بدهیم. در اطاعت از خداوندی که می فرماید:

﴿یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا﴾.  (الأحزاب: 59).

(معنی): «ای پیامبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را با جلباب فروپوشند که اینکار برای شناساندن آنها بهتر بوده و در نتیجه مورد آزار و اذیت قرار نخواهند گرفت و خداوند آمرزنده و مهربان است».

آیا او نمی داند که در انجام این امر به فرمان خالق و رازقش و خالق آسمانها و زمین گردن می نهد؟ همانکسی که می داند چه چیز، خلق را هدایت می کند و چه چیزی آنان را به وادی گمراهی روان می سازد.

﴿لِّلَّهِ ما فِی السَّمَاواتِ وَمَا فِی الأَرْضِ(البقرة: 284).

(معنی): «آنچه در آسمانها و زمین است همه ملک خداوند است».

خواهر من! خالق تو خداوند یکتا است که:

﴿ذَلِکُمُ اللّهُ رَبُّکُمْ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ﴾. (البقرة: 102).

(معنی): «او است پروردگار شما که جز او هیچ الهی نیست و او خالق همه چیز است پس او را عبادت کنید و او بر همه چیز وکیل است».

و او است که نعمتش را بر تو ارزانی داشته:

﴿وَمَا بِکُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾ (النحل: 53).

(معنی): «و هر نعمت که شما دارید از خداوند است و اوست که سر انجام تو را می میراند».

﴿وَجَاءتْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِکَ مَا کُنتَ مِنْهُ تَحِیدُ﴾. (ق: 19).

(معنی): «و آنگه و عذاب و سختی مرگ فرا رسید. آن همان چیزی است که همیشه از آن می گریختی».

و او است که می فرماید:

﴿یَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِینَ إِلَى الرَّحْمَنِ وَفْدًا * وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِینَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْدًا﴾. (مریم: 85- 86).

(معنی): «روزیکه متقیان را با عزت و کرامت بسوی خداوند رحمان می بریم و مجرمین را پیاده و تشنه بسوی جهنم می رانیم».

و حاکم و فرمانروای آن روز مهیب و هولناک او است. همانروزی که:

﴿یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ کُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُکَارَى وَمَا هُم بِسُکَارَى وَلَکِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِیدٌ﴾. (الحج: 2).

(معنی): «هنگامیکه زلزله روز قیامت را ببینید هر زن شیرده، نوزاد خود را رها ساخته و هر زن آبستنی آنچه را که در رَحِم دارد بیافکند. و در آنروز مردم را مست و دیوانه وار می بینی. در حالیکه آنها مست نیستند. اما (علت مستی آنها این است که) عذاب الله تعالی بسیار شدید و هولناک است.

و هم او است که می فرماید:

﴿یَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِن مَّزِیدٍ * وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِینَ غَیْرَ بَعِیدٍ﴾. (ق: 30- 31).

(معنی): «روزی که به جهنم می گوئیم آیا پر شده ای؟ و جهنم می گوید: آیا بازهم هست؟ و در آنروز بهشت برای متقین نزدیک کرده می شود».

خواهر مسلمان!

آیا این قول خداوند تعالی را نخوانده ای که:

﴿وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ. (النور: 31).

(معنی): «و به زنان مؤمنه بگو که چشمانشان را از نگاه ناروا بپوشند و فرج خود را محفوظ دارند و زینت و آرایش خود را بجز آنچه که قهرا ظاهر میشود آشکار نسازند و سینه و گردن خود را با پوشش سر خود بپوشانند».

یا آنکه از زینت خود، مگر آنچه را که امکان پنهان کردنش نیست، همانند ملابسی که هیچ زینت و نمائی ندارد، چیز دیگری را ظاهر نسازند. یک زن باید پوشش سر خود را بر سینه اش بیاندازد تا سینه و گردن خود را از انظار پنهان کند. بخاری از عائشه رضی الله عنها اینگونه روایت می کند که فرمود:

«یَرْحَمُ اللَّهُ نِسَاءَ الْمُهَاجِرَاتِ الْأُوَلَ لَمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ شَقَّقْنَ مُرُوطَهُنَّ فَاخْتَمَرْنَ بِهَا».

(معنی): «خداوند زنان مهاجرین اول را رحمت کند. هنگامی که خداوند این آیه را نازل کرد: ﴿وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ﴾ پارچه های (عبا) خود را پاره کرده و از آن خمار و حجاب ساختند». (این حدیث را امام بخاری در صحیح خود روایت کرده است).

خواهر من! نگو که ما کجائیم و آنها کجایند، و چگونه می توان به مرتبه آنان رسید. شاعری می گوید:

     فتشبهوا إن لم تکونوا مثلهم = إن التشبه بالکرام فلاح

(معنی): اگر مانند آنان نیستید لا اقل خود را به آنان شبیه سازید چون شباهت ورزیدن به کریمان عین رستگاری است.

خواهر من! آیا این قول خداوند در مورد زنان نبی (صلی الله علیه وسلم) که در مورد همه زنان عمومیت دارد را نشنیده ای که:  ﴿وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ (الأحزاب: 53).

(معنی): «اگر از آنان چیزی خواستید آنرا از پشت پرده بخواهید که این امر بر قلبهای شما و آنان پاکتر است».

باید از خواهران خود بپرسیم برای قلوب چه کسانی پاکیزه تر است؟ برای قلوب همسران طاهره نبی الله (صلی الله علیه وسلم) که امهات المؤمنین (مادران مؤمنین) لقب یافته اند؟ یا برای اصحاب کرام رسول خدا که بهترین افراد امت را پس از او تشکیل میدهند؟ پس در مورد قلوب ما در این زمان و ایام پر از فتنه و فساد چه باید گفت؟

آیا کسیکه ترا خلق نموده و راه طهارت و پاکی ترا میداند همانند کسی است که آنرا نمیدانند؟!!

خواهر من! خداوند می فرماید:

﴿یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا. (الأحزاب: 59).

(معنی): ای پیامبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به جلباب فرو پوشند که اینکار برای شناساندن آنها بهتر بوده و در نتیجه مورد آزار و اذیت قرار نخواهند گرفت و خداوند آمرزنده و مهربان است.

ابن عباس -رضی الله عنهما- می گوید: «این آیه دستوری است برای زنان مؤمنین تا اگر برای کاری از خانه خارج شدند صورت خود را با جلباب سر خود بپوشانند».

خداوند زنان مؤمنین را به این دلیل به این مسئله امر داده است که به ستر و عفت شهرت یافته و اهل سوء در آنان طمع نیاورند. پس خود ببینید و بنگرید که همه زنانی که در کوچه و خیابان مورد اذیت و آزار قرار میگیرند همه و همه از متبرجات و بی حجابی میباشند که از لباس عفت و اسلام بدر آمده اند.

خواهر من! در این آیهء کریمه کمی تأمل کن:

﴿وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاء اللَّاتِی لاَ یَرْجُونَ نِکَاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِینَةٍ وَأَن یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ﴾. (النور: 60).

(معنی): «و زنان سالخورده که از ولادت و قاعدگی باز مانده و امید ازدواج و نکاح ندارند، بر آنها باکی نیست که حجاب خود را کنار بگذارند در صورتیکه زینت خود را ظاهر نسازند و اگر هم عفت پیشه کنند و حجاب خود را به تن داشته باشند برای آنها بهتر است و خداوند شنوا و آگاه است».

در اینجا خداوند می فرماید که حجاب برای پیرزنی که طمع ازدواج نداشته و زینت خود را نیز به نمایش نگذاشته است بهتر و افضل است علی الرغم اینکه اجازه نمایان ساختن دست و صورت را به او داده است.

حال اگر حکم در مورد پیرزنان بدینگونه باشد پس در مورد زنان جوان و دختران چه باید گفت؟

خواهر من! به سخن مادرت ام المؤمنین گوش فراده که از رسول اکرم (صلی الله علیه وسلم) می پرسد: قسمت پایین لباس زنان چگونه باید باشد؟ و حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وسلم) جواب میدهد: آن را یک واجب بر زمین رها کنند. و ام المؤمنین می گوید: در این صورت قدمهای آنان نمایان می گردد. و ایشان (صلى الله علیه وسلم) می فرمایند: آن را یک ذراع بر زمین رها کنند و بر آن نیافزایند.

سبحان الله!! مادران مؤمنین، بلندتر شدن دامن را از رسول خد (صلى الله علیه وسلم) طلب می کنند، و زنان ما روز بروز آن را کوتاهتر کرده و بقول معروف کیکشان هم نمی گزد؟!

و اما معنی حجاب چیست؟

حجاب عبارت است از ستر بدن، و عبارت است از مجموعه ای از احکام اجتماعی که به چگونگی وضع زنان در نظام اسلامی ربط داشته، و خداوند آن را تشریح نموده است تا برای حمایت زن قلعه ای شامخ بوده، و مجتمع را از فتنه ها نگاه دارد، و زن را در قالب و چهار چوبی منضبط برای انجام وظیفه اش که همان ساختن نسلها و تأمین آینده است و به عبارت دیگر همکاری در پیروزی اسلام و تمکین دادن آن در کره ارضی آماده سازند.

* * *

نشانه هائی بر راه

خواهر من! این قول خداوند را به آن کسی که در التزام به حجاب متردد است هدیه می کنیم:

﴿وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلاَ مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً مُّبِینًا. (الأحزاب: 36).

(معنی): «اگر در مورد امری خداوند و رسول او حکم دهند دیگر هیچ مرد و زن مؤمنی حق انتخاب و اختیار ندارند و کسی که خداوند و رسول او را نافرمانی کند، به گمراهی سختی افتاده است.

و به کسی که کور کورانه مقلد دیگران بوده و بدون هیچ بصیرت و هدایتی گام بر می دارد این سخن رسول خد (صلی الله علیه وسلم) را گوشزد می کنیم که فرمودند:

«لا یکون أحدکم أمعة یقول: أنا مع الناس، إن أحسن الناس أحسنت وإن أساؤوا أسأت ولکن وطنوا أنفسکم إن أحسن الناس أحسنوا وإذا أساؤوا تجتنبوا إساءتهم».

(معنی): «مبادا که یکی از شما دنباله رو مردم بوده و بگوید: من با مردم هستم اگر خوب شدند خوب می شوم و اگر بد شدند من هم بد می شوم. ولکن نفس خود را استقرار و اطمینان داده و اگر مردم خوب شدند شما نیز به احسان رفتار کنید و اگر اسائت ورزیدند از اسائت آنان دوری جوئید».

و به آن کسی که به زبان حال خود می گوید: اگر در سرزمین کفار به حجاب در آیم همه مردم مرا به دیده تعجب می نگرند، و اما اگر از حجاب بدر آمدم، همانند یکی از آنها خواهم بود، و قیافه من کسی را به خود جلب نمی کند. می گوئیم: ای عالمه فقیهه، این اظهار شخصیت مسلمانی بخصوص در بلاد و سرزمین کفار، تو را به آن خوانده است، و هرگز کسی نمی تواند نص صریح و حکم روشن خداوند را زیر پاگذاشته و به اجتهاد و رأی خود دست یازی کند.

نکاتی مهم

خواهر من!

ای کسی که روبروی آن زن کافر با سرافکندگی ایستادی و گفتی: بانوی من، ما علم آموختیم و از ما زنان بسیاری پزشک و ادیب شدند، و بسیاری روزنامه نگار. بسیاری از ما در کشور شما به آموختن علم و تعلیم مشغولند و اسلام هرگز ما را از چیزی مانع نشد.

بانوی من، دیگر میان مردان و زنان فرقی وجود ندارد. پس بانوی من اکنون از ما راضی هستی؟

پس به زبان حال او این قول خداوند را برایش تلاوت می کنیم که:

﴿وَلَن تَرْضَى عَنکَ الْیَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى﴾. (البقرة: 120).

(معنی): «یهود و نصاری تا اینکه ملت آنان را دنباله روی و تبعیت نکنی، از تو خوشنود نخواهند گشت. بگو که هدایت خداوند همان هدایت راستین است».

و کمترین رضایت آنان از تو این است که فقط در عبادت خود مسلمان بوده اما در عمل، ادب، سلوک، رفتار، لباس، افکار و سایر امور دنیای خود تابع آنان باشی.

و رسول خدا (صلی الله علیه وسلم) چه زیبا می گوید که:

«لَتَتَّبِعُنَّ سَنَنَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ شِبْرًا بِشِبْرٍ وَذِرَاعًا بِذِرَاعٍ حَتَّى لَوْ دَخَلُوا فِی جُحْرِ ضَبٍّ لاَتَّبَعْتُمُوهُمْ قُلْنَا: یَا رَسُولَ اللَّهِ: آلْیَهُودَ وَالنَّصَارَى قَالَ: فَمَنْ؟» (رواه مسلم).

(معنی): «سنن و رفتار آنان که پیش از شما بودند را وجب به وجب و ذراع به ذراع دنباله روی خواهید کرد تا جائیکه اگر در سوراخ ضب (نوعی مارمولک صحرائی) داخل شدند، بدنبال آنان شما نیز داخل آن خواهید شدید، بدنبال آنان شما نیز داخل آن خواهید شد. پرسیدم ای رسول خدا، آیا منظور شما یهود ونصاری هستند؟ و ایشان جواب دادند: پس چه کسی دیگری؟». (روایت مسلم).

خواهرم! تو بایستی بصورتی شایسته به لباست اهتمام ورزی و برای خود شخصیتی داشته باشی. تو بایستی که در بذل جان و مال به خدیجه، در فقه دین به عائشه، و در صبر، نگاهداری و حفظ دین خداوند به آل یاسر اقتدا کنی.

خواهرم!

اگر دارای هیکلی زشت و صورتی نازیبا می بودی، آیا کسی حاضر می شد که فقط به این علت که زنی روشنفکر و دانا هستی، تصویرت را بر جلد مجله ای چاپ کند؟ آیا در این صورت کسی را می یافتی که از تو درخواست کند تا به بهانه خدمت نمودن به زنان، مهماندار هواپیما شوی؟ آیا کسی را می یافتی که جهت تبلیغ هر کالایی تصویر چهره ات را بر پوسترها چاپ کند؟ آیا کسی پیدا می شد که از تو بهانه کمبود وسائل تعلیم و تربیت دفاع کند؟ پس بدان که آنان فقط می خواهند از چهره زیبا و صدای لطیف تو بهره مند شده و لذت ببرند. پس هرگاه این خصال را در تو نیافتند، همانند کالائی کهنه و قدیمی که مدت صلاحیت آن به پایان رسیده است تو را رها می کنند و فراموش خواهی شد.

*    *   *

 اخطار

رسول خدا (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: «مَا تَرَکْتُ بَعْدِی فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنْ النِّسَاءِ».

(معنی): «پس از خود هیچ فتنه ای پر ضررتر از زنان برای مردان بجا نگذاشتم» (این حدیث را بخاری و مسلم روایت نموده اند) .

و دشمنان اسلام بخوبی این مسئله را درک کرده و دانسته اند که إفساد کامل هر مجتمعی، با إفساد و به اصطلاح آزادی زنان امکان پذیر می گردد.

یکی از سرکرده های جماعات میسیونری می گوید: جام شراب و یک زن خواننده، در تخریب امت محمد آنگونه اثری دارند که هرگز هزار تانک از پس انجام آن بر نمی آیند پس آنان را در عشق به مادیات و شهوات غرق کنید.

و برادر دیگرش می گوید: «بر ما واجب است که زنان را بسوی خود جلب کنیم. هرگاه یک زن دستش را بطرف ما دراز کند، به نتیجه مطلوب رسیده ایم و لشکر انصار دین را از پای در آورده و از هم پاشیده ایم.

وعید

 

به همه کسانی که می خواهند هنرپیشه ها و خواننده های زن یعنی این تفاله های اجتماع را الگوی زنان مسلمان معرفی کنند، این اخطار را پیشکش می کنیم:

﴿إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ. (النور: 19).

(معنی): «براستی کسانیکه دوست دارند تا فحشاء در مؤمنان إشاعه پیدا کند در دنیا و آخرت عذابی دردناک کشند. و خداوند میداند و شما میدانید».

این وعید و انذار برای کسی است که می خواهد و دوست دارد. پس خود بگوئید برای کسی که به آن عمل می کند، چه وعید و سرانجامی در انتظار است؟

*  *  *گروهی که رسول خداوند (صلی الله علیه وسلم) آنها را ندید و مادیدیم

 

رسول خداوند (صلی الله علیه وسلم) فرمودند:

«صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِیَاطٌ کَأَذْنَابِ الْبَقَرِ یَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ کَاسِیَاتٌ عَارِیَاتٌ مُمِیلَاتٌ مَائِلاَتٌ رُءُوسُهُنَّ کَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لاَ یَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلاَ یَجِدْنَ رِیحَهَا وَإِنَّ رِیحَهَا لَیُوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ کَذَا وَکَذَا». (رواه مسلم).

(معنی): «دو گروه از اهل آتش را من ندیده ام. قومی که شلاقهائی همانند دم گاو بدست داشته، و با آن مردم را می زنند، و زنانی لباس پوشیده، و در حقیقت لخت، دور از راه حق، که سر آنها همانند کوهان کج شده شتر است. آنها به بهشت وارد نمی شوند و هرگز بوی آن نیز به مشامشان نمیرسد حال آنکه بوی بهشت از مسیرهای چنین و چنان (کنایه از بعد مسافت) به مشام می رسد».

این پیش بینی رسول خداوند (صلی الله علیه وسلم) هم اکنون به وقوع پیوسته است، و آنان را به آن صورت وصف نموده است که گوئی به آنها می نگری.

کاسیات عاریات: لباسی رقیق یا کوتاه بتن دارند که پوست بدن از خلال آن پیدا است. پس اسما لباس نام دارد ولی در حقیقت پوششی برای بدن نیست.

مائلات: از طاعت خداوند و حیا و ستر مائل و دور گشته اند. و راه رفتن آنان نیز خالی از میل و اطوار نیست.

ممیلات: دیگران را با آرایش و زینت خود از طاعت خداوند و حیا و عفت دور می کنند و دلهای مردان را بخود می ربایند.

رؤوسهن کأسنمة البخت: آرایش و فر موی سر آنان به صورتی است که آن را به کوهان مایل شتر شبیه کرده است.

* * *

 

رساله ای به همه پدرها

 

خداوند سبحان می فرماید:

﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلاَئِکَةٌ غِلاَظٌ شِدَادٌ لاَ یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ(التحریم: 6).

(معنی): «ای کسانیکه ایمان آورده اید خود و خانواده خود را از آتش دور نگاهدارید. آتشی که سوخت آن مردم و سنگها بوده و بر آن ملائکه ای بسیار سخت و شدید مأمورند و هرگز نافرمانی خداوند را نکرده و آنچه به آنان امر دهنده انجام دهند.

و علی (رضی الله عنه) می گوید: «آنان را ادب و علم بیاموزید». وقتاده می گوید: «آنان را به طاعت خداوند امر نموده و از معصیت او باز دارید».

ای پدر! در صورتیکه به تو گفته شود اگر به ساختمان چند طبقه ات بدقت رسیدگی نکنی، و عیوب آن را بازسازی و ترمیم نکنی، این عیبها به سرعت افزایش یافته و ساختمان تو را به ریزش و تخریب تهدید می کند، چه می کنی؟ تو همه همّ خود را جهت ترمیم و رسیدگی به این ساختمان صرف خواهی کرد. پس از تو می پرسیم جهت گردن نهادن به فرمان خداوند که تو را به دور نمودن دخترت از آتش دستور داده است چکار کرده ای؟

پدر گرامی! آن دخترانی که پرده حیا را دریده و در امتثال اوامر الهی تکبر می ورزند و ما آنان را می بینیم و در مورد آنان می شنویم، هرگز از آسمان نیافتاده، و یا از زمین نروئیده اند. بلکه آنان از خانه تو و خانه برادر مسلمان تو بیرون آمده اند. پس ای برادر! تقوای خدا پیشه کن و اهتمام خود را بیش از اینکه مخصوص به دنیای خود کنی، به دختر خویش معطوف دار. و مانند کسانی مباش که رسول خدا (صلی الله علیه وسلم) در مورد آنان می گوید: «لا یدخل الجنة دیوث». (معنی): شخص دیوث هرگز به بهشت وارد نخواهد شد. پس پرسیدند: ای رسول خدا! دیوث چه کسی است؟ و ایشان جواب داد: «الذی لا یغار على محارمه». (معنی): کسی که در مورد محارم خود غیرت نمی ورزد. و در روایت دیگر: کسی که به خبث و پلیدی اهل خود راضی می شود.

مژده و نوید

 

به آن خواهر مسلمانم که در مقابل حملات سخت دشمنان ایستادگی نموده است. به کسی که تمسک و التزام او به دین خداوند مشتی مکرر و روزانه به چهره مدعیان آزادی است. به آن کسی که حیا و عفت خویش را سخت به دندان گرفته است. به آن قلعه شامخی که در مقابل طوفان باطل باشکوه تمام ایستاده است. به دختری که کتاب خداوند را بدست داشته و پرچم رسول خداوند (صلی الله علیه وسلم) را به اهتزاز در آورده است این قول رسول خداوند (صلی الله علیه وسلم) را هدیه می کنیم:

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: («بَدَأَ الْإِسْلاَمُ غَرِیبًا ثُمَّ یَعُودُ غَرِیبًا کَمَا بَدَأَ فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ» قِیلَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! وَمَنْ الْغُرَبَاءُ؟ قَالَ: «الَّذِینَ یُصْلِحُونَ إِذَا فَسَدَ النَّاسُ»). [رواه أحمد والترمذی و صححه الألبانی].

(معنی): « اسلام بی کس و غریب آغاز شد و باز به غربت و بی کسی باز خواهد گشت همانطور که آغاز شد پس طوبی (درختی در بهشت) برای غریبان». پرسیدند: ای رسول خدا! غریبان چه کسانی هستند؟ و ایشان فرمودند: «کسانی که در زمان فساد مردم در جهت اصلاح میکوشند».

سلام خداوند که صابرین و مؤمنین را به آن بشارت داده است بر او باد.

﴿سَلاَمٌ عَلَیْکُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ (الرعد: 24).

(معنی): «به سبب آن صبری که پیشه ساختید بر شما سلام و درود باد. و بهترین پاداش است بهشت».

* * *

شرایط حجاب شرعی

 

1-  حجاب بایستی همه بدن را ستر کند. چون خداوند می فرماید: ﴿یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ (الأحزاب: 59). و جلباب همان لباس بلندی است که همه بدن را ستر می کند و إدناء به معنای رها ساختن و کشیدن است. در نتیجه حجاب شرعی همه بدن را می پوشاند.

2-  حجاب باید ضخیم بوده و رقیق و شفاف نباشد. چون غرض از حجاب همان ستر است. در نتیجه هنگامی که لباسی بدن را ستر نکند حجاب خوانده نمی شود. چون این لباس جلوی رؤیت را نگرفته و حجابی در مقابل انظار محسوب نمی شود.

3-  این لباس بخودی خود نباید زینتی بوده و دارای رنگهای جذابی باشد که انظار را بخود جلب کند.

چون خداوند می فرماید: ﴿وَلاَ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا... الآیة. (النور: 31). و معنی: (ما ظهر منها) آن است که بدون قصد و عمد باشد. پس اگر خود این لباس زینت باشد نمی توان آن را پوشیده و حجاب نیز خوانده نمی شود. چون حجاب آن است که از ظاهر شدن زینت در مقابل اجانب جلوگیری کند.

4-  حجاب باید وسیع بوده و تنگ نباشد تا پستی و برآمدگیها بدن و اماکن فتنه در آن را مجسم نکند.

5-  لباس زن باید معطر نباشد تا سبب جلب مردان نشود: و حضرت رسول الله (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: «اَلْمَرْأَةُ إِذَا اسْتَعْطَرَتْ فَمَرَّتْ بِالْمَجْلِسِ فَهِیَ کَذَا وَکَذَا یَعْنِی زَانِیَةً». رواه أصحاب السنن وقال الترمذی: حسن صحیح. 

 (معنی): «اگر زنی خود را به عطر آلوده و بر مجلسی بگذرد پس او اینگونه و اینگونه است. یعنی زناکار».

و در روایت دیگر: «أَیُّمَا امْرَأَةٍ اسْتَعْطَرَتْ فَمَرَّتْ عَلَى قَوْمٍ لِیَجِدُوا مِنْ رِیحِهَا فَهِیَ زَانِیَةٌ».

(معنی): «هر زنی که خود را به عطر بیالاید و بر گروهی بگذرد تا بوی آن را به مشام بشنوند، آن زن زناکار است».

6-  در لباس نباید هیچ تشابهی به لباس مردان وجود داشته باشد. چون در حدیث ابی هریرة (رضی الله عنه) اینگونه آمده است که «لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الرَّجُلَ یَلْبَسُ لِبْسَةَ الْمَرْأَةِ وَالْمَرْأَةَ تَلْبَسُ لِبْسَةَ الرَّجُلِ».

(معنی): نبی (صلی الله علیه وسلم) مردی را که لباس زنان پوشیده و زنی که لباس مردان را بپوشد لعنت نموده است. (این حدیث را ابوداود و نسائی روایت کرده اند).

و در حدیث بخاری: «لَعَنَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمُخَنَّثِینَ مِنْ الرِّجَالِ وَالْمُتَرَجِّلَاتِ مِنْ النِّسَاءِ». (معنی): رسول خدا –صلی الله علیه وسلم- مخنثین از مردان، و مرد نمایان از زنها را لعن کرده است.

یعنی آنها که در لباس و قیافه خود همانند بر خی از زنان این دور و زمانه مشابهت می کنند.

و مخنثین از مردان مردانی هستند که در لباس، تکلم و دیگر مسائل به زنان شباهت دارند. نسأل الله تعالی العافیة والسلامة.

* * *

خاتمه

یازده نصیحت

 

و در نهایت به تو ای خواهر مؤمن، یازده نصیحت گرانبها را تقدیم می داریم تا به آن عمل کنی. و در اینصورت با سعادت خواهی زیست و بالآخره با ستایش به رحاب پروردگار خویش خواهی پیوست. پس همواره باید در این عملکرد خود از خداوند طلب استعانت نموده، و مسائل این رساله را، با درک و فهمی صحیح دنبال کنی:

1-   خداوند یکتا را آنگونه که در کتاب گرانبهایش قرآن و توسط فرستاده عالی مقامش محمد (صلی الله علیه وسلم) تو را امر نموده است عبادت کن.

2-   از شرک در عقیده و عبادت خویش بر حذر باش و دوری کن –چون شرک همه اعمال تو را نابود ساخته، و موجب خسران خواهد گشت.

3-   از انواع بدعت در عقیده و چه در عبادت خود پرهیز کن، چون بدعت پیامدی بجز گمراهی نداشته و صاحب بدعت در آتش جهنم خواهد سوخت.

4-   از نماز های خود به زیبائی و کمال تمام محافظت کن. چون هر آنکه بر نماز های خویش محافظت و تداوم داشته باشد، دیگر مسائل را نیز حافظ خواهد بود. و هر کسی که آنها را ضایع نموده و در انجام آن سهل انگاری کند، در حفظ دیگر مسائل نیز سست و سهل انگار خواهد شد.

5-   اگر ازدواج کرده ای همواره خواست همسرت را اجرا نموده، و در مقابل امرو نهی او عصیان مکن تا جائی که تو را به معصیت خداوند و رسولش (صلی الله علیه وسلم) دستور نداده باشد.

6-       همسر خویش را در غیاب و حضورش در نفس خودت و مال او حافظ کن.

7-       به همسایه ات با سخن نیک و کردار پسندیده احسان کن.

8-   ملازم خانه خود بوده، و بجز در هنگام ضرورت از آن خارج مشو، و در صورت خروج از خانه ات ستر و حجاب کامل خود را رعایت نموده و چهره و دستهای خود را بپوشان.

9-   به والدین خود احسان کن و آنان را با سخن و یا فعل خود آزار مده. و تازمانیکه تو را به معروف امر میدهند از آنان اطاعت کن، و اگر تو را به غیر معروف امر دهند اطاعت از آنان جایز نیست.

10- اگر دارای فرزند هستی، در تربیت فرزندان خود کوشش کن و آنان را به راستی، نظافت، گفتارنیکو و کردار پسندیده عادت بده، و آنان را ادب و محاسن اخلاق بیاموز. فرزندان خود را در هفت سالگی به ادای نماز امر کن و در سن ده سالگی اگر در ادای نماز سستی نمودند آنها را تنبیه کن. و بستر خواب آنان را از یکدیگر جدا کن.

11-  در ذکر و صدقه کوشا باش.

وقانی الله وإیاک کل سوء، وختم لنا بالحسنى والحمد لله أولاً وآخراً.. وصلى الله وبارک على سیدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسلیماً کثیراً.

* * *